Zawód czy zawód - projektant mody - nalekcje.pl

Tworząc portal edukacyjny Nalekcje.pl, naszym celem było podarowanie nauczycielom, dyrektorom przedszkoli i szkół miejsca, które stanie się drogowskazem do samorozwoju, doskonalenia swoich umiejętności, podnoszenia kompetencji.

Pragniemy wyposażyć każdego, kto do nas zajrzy i zostanie na dłużej, w merytoryczną wiedzę, związaną z oświatowymi wymaganiami, a także służyć wsparciem w dostarczaniu wartościowych materiałów edukacyjnych do pracy z uczniami.

Współpracujemy także z instytucjami kultury, m.in. teatrami oraz fundacjami, w zakresie pozyskiwania unikalnych treści, które mogą zostać zaimplementowane podczas procesu kształcenia.
Zakładamy, że warto rekomendować produkty, dzięki którym nauczyciele rozbudzą pasje i zainteresowania swoich uczniów.

Mamy zasadę: wybrane produkty, pomoce edukacyjne, kursy czy webinaria, powinny wspierać wypełnianie założeń oświatowych oraz podstawy programowej, a także pomagać w rozwijaniu kompetencji kluczowych.
W Nalekcje.pl stawiamy na rozwój Wasz i Waszych uczniów!
Zapraszamy do serwisu!

Zawód czy zawód – projektant mody

Zapraszamy na drugą odsłonę naszego cyklu wspierającego nauczycieli i edukację zawodową pt.: „Zawód czy Zawód”. Przedstawiamy dziś krótki film z projektantem mody, który uważany jest za najlepszego polskiego krawca męskiego. A na pewno jest jednym z najbardziej znanych i cenionych projektantów mody w Polsce. Oto przed Państwem, o zawodzie projektanta mody opowie Pan Tomasz Ossoliński. Film jest rezultatem projektu Rady ds. Kompetencji Przemysł Mody i Innowacyjne Tekstylia, sfinansowanego z funduszy europejskich.

Jak wykorzystać ten materiał na lekcji?

Pewnie wielu uczniów kreśli szlaczki, kreski, kropki, drobne bazgroły na marginesach zeszytów. Mają potrzebę wyrażenia się artystycznie. Może niektórzy tylne kartki zamalowują projektami. A na pewno wielu z Państwa uczniów chce ubierać się i wyglądać modnie. Ale co to znaczy? Czym jest moda? Kto tworzy modę? Warto poświęcić lekcję wychowawczą na rozmowę o przyszłości w zawodzie związanym z modą. Może w Państwa klasach znajdują się przyszli projektanci odzieży, tekstyliów, wzorów. Świat mody potrzebuje zdolnych krawców i krawcowych, szwaczek, konstruktorów odzieży, technologów tkanin. Ludzi, którzy mają ogromną wiedzę z pogranicza takich dziedzin jak chemia, fizyka, sztuka, a nawet i matematyka. Uczniowie mogą sobie nie zdawać sprawy, że to, czego uczą się dziś w szkole może ich prowadzić do pracy, która wielu wydaje się pracą marzeń – pełną blichtru, bogactwa i sławy. Zawód kojarzony tylko z pracą kreatywną wszak wymaga zaangażowania sztuki i techniki.

Podpowiadamy, jakie tematy warto poruszyć, prowadząc lekcję o zawodach związanych ze światem mody (w tym o projektantach ubrań):

  • Jakich przedmiotów warto się uczyć, aby móc rozwijać? Np. Fizyka. Jak znajomość fizyki wpływa na świadome projektowanie i konstruowanie odzieży. Przecież ktoś musi rozpoznać, jak rozkładają się siły na tkaninie, aby ona dobrze układała się i jako odzież zdobiła, a nie szpeciła. To te same siły, o których uczniowie zaczynają się uczyć w szkole. 🙂 Albo Chemia. Czy uczniowie potrafią powiedzieć, jak powstają kolory ich ubrań? Bo na pewno ich nauczyciel chemii coś o tym może im opowiedzieć.
  • Jakie wygląda organizacja pracy projektanta odzieży, krawcowej czy szwalni? To wszystko jest procesem, którym ktoś musi zarządzać. Tu nauka podstaw przedsiębiorczości, pracy w projektach, które mają etapy, pracy w grupach ma duże uzasadnienie.
  • Wreszcie matematyka. Warto zapytać młodzież, czy wiedzą jak nauka matematyki pomaga w artystycznej pracy projektanta ubrań? Warto wskazać, że każdy wymiar odzieży musi być dokładnie zmierzony i dopasowany do rozmiaru odzieży. Każdy uczeń wie, że podkoszulek w rozmiarze S różni się wymiarami od rozmiaru XL. A jak to się liczy? Aby powstały wymiary ubrań, znane każdemu ze sklepów, najpierw prowadzone są (i okresowo aktualizowane) badania społeczeństw i wymiarowanie ludzi. Dane są uśredniane. I to jest matematyka w modzie. Każdy projektant mody musi ją umieć. Nie tylko do liczenia zysków ze swojej pracy.

Wielu uczniów może wydawać się zagubionych. Zwłaszcza w okresie buntu, trudnym czasie pandemii. Uczą się czegoś, co wydaj im się niepotrzebne. Zachęcamy w naszym cyklu do wskazywania uczniom procesów w codziennym, dorosłym życiu, do których młodzież zdobywa krok po kroku przygotowanie w szkole. I nawet to, czego uczą się z poczuciem bezsensu, może być bardzo przydatną wiedzą w przyszłości.

Mamy nadzieję, że nasz cykl pomoże każdemu nauczycielowi przeprowadzić lekcję o wyborze zawodu na przyszłość.