Edukator filarem włączenia społecznego w edukacji dorosłych - nalekcje.pl

Tworząc portal edukacyjny Nalekcje.pl, naszym celem było podarowanie nauczycielom, dyrektorom przedszkoli i szkół miejsca, które stanie się drogowskazem do samorozwoju, doskonalenia swoich umiejętności, podnoszenia kompetencji.

Pragniemy wyposażyć każdego, kto do nas zajrzy i zostanie na dłużej, w merytoryczną wiedzę, związaną z oświatowymi wymaganiami, a także służyć wsparciem w dostarczaniu wartościowych materiałów edukacyjnych do pracy z uczniami.

Współpracujemy także z instytucjami kultury, m.in. teatrami oraz fundacjami, w zakresie pozyskiwania unikalnych treści, które mogą zostać zaimplementowane podczas procesu kształcenia.
Zakładamy, że warto rekomendować produkty, dzięki którym nauczyciele rozbudzą pasje i zainteresowania swoich uczniów.

Mamy zasadę: wybrane produkty, pomoce edukacyjne, kursy czy webinaria, powinny wspierać wypełnianie założeń oświatowych oraz podstawy programowej, a także pomagać w rozwijaniu kompetencji kluczowych.
W Nalekcje.pl stawiamy na rozwój Wasz i Waszych uczniów!
Zapraszamy do serwisu!

Edukator filarem włączenia społecznego w edukacji dorosłych

Projekt „Edukator filarem włączenia społecznego w edukacji dorosłych” realizowany w ramach programu Erasmus+ eksploruje temat edukacji dorosłych i seniorów w kontekście idei uczenia się przez całe życie. Autorzy projektu wskazują na istotność kształcenia osób dorosłych z wykorzystaniem przez edukatorów odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Włączanie dorosłych i seniorów w edukację jest istotne, gdyż pozwala na rozwój umiejętności i zdolności poznawczych, poprawę jakości życia, rozwój osobisty, integrację społeczną oraz przyczynia się do rozwoju gospodarczego.

Partnerzy projektu: Fundacja Edukacji Rozwoju i Innowacji z Polski, EDU SMART TRANING CENTER Ltd. z Irlandii oraz AESD z Rumunii, działając w konsorcjum w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej utworzyli materiały wspierające edukatorów w realizacji założeń edukacji dorosłych, z uwzględnieniem elementów integracji społecznej. W raporcie, opublikowanym na stronie lidera projektu Fundacji Edukacji Rozwoju i Innowacji partnerzy dokonali dogłębnej analizy systemów edukacji dorosłych właściwych dla trzech krajów europejskich działających w nich partnerów.

Autorzy raportu przeanalizowali poziom wykształcenia oraz poziom posiadanych umiejętności osób dorosłych w poszczególnych regionach. Punktem odniesienia dla systemów edukacji jest Europejska Rama Kwalifikacji, który zapewnia uznawanie efektów uczenia się w edukacji poza formalnej i poprzez uczenie się nieformalne, a także porównywalność uzyskanych kwalifikacji w krajach, gdzie obowiązuje Europejska Rama Kwalifikacji. Autorzy raportu zauważyli wyraźną potrzebę uczestnictwa w szkoleniach i innych formach edukacji ze względu na silnie zmieniające się otoczenie wskutek postępu cywilizacyjnego, a w tym cyfrowego. Choć formalne systemy edukacyjne we wszystkich trzech krajach różnią się od siebie, łączy je podobny sposób przechodzenia przez ścieżkę edukacyjną, czas jej realizacji i przybliżona struktura. Luka pomiędzy formalnym systemem edukacji a potrzebami współczesnego rynku pracy jest zatem zauważalna we wszystkich krajach, a poza formalna edukacja staje się nie tylko opcją dla ambitnych, ale koniecznością dla tych, którzy chcą pozostać aktywni na rynku pracy.

Szeroko omawiana w mediach automatyzacja, która jeszcze bardziej niż wcześniej wypiera z rynku pracowników produkcyjnych, a także wkraczająca z impetem sztuczna inteligencja może przytłoczyć zarówno osoby, które są zmuszone do przebranżowienia się, jak również tych, którzy dopiero stoją przed wyborem ścieżki edukacji, a tym samym ścieżki przyszłej kariery zawodowej. Na naszych oczach w ciągu 30 lat nastąpiło kilka małych rewolucji gospodarczych, które wywołały zmiany w podejściu do pracy, a tym samym do systemu edukacji, który przygotowuje do zawodu.

Autorzy raportu Edukator wskazują, że odpowiedzią na problem jest edukacja włączająca. Państwa członkowskie Unii Europejskiej mają za cel m.in. „promowanie zatrudnienia, poprawę warunków życia i pracy, odpowiednią ochronę socjalną, budowanie dialogu pomiędzy partnerami społecznymi, rozwój zasobów ludzkich pozwalających podnosić i utrzymywać poziom zatrudnienia, a także przeciwdziałanie wyłączeniu społecznemu” (Raport Edukator Projekt włączenia społecznego w edukacji dorosłych za „Traktat z Amsterdamu zmieniający Traktat o Unii Europejskiej„). Planem działania według przytoczonego w raporcie dokumentu jest m.in. „wspieranie rozwoju wysoce efektywnego ekosystemu edukacji cyfrowej w Europie oraz poprawę kompetencji i umiejętności cyfrowych, tak aby wszyscy czerpali korzyści z transformacji cyfrowej, a także poprawa kompetencji i umiejętności cyfrowych właściwych w dobie transformacji cyfrowej” (Raport Edukator Projekt włączenia społecznego w edukacji dorosłych za „Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021–2027„). Tak sformułowane cele wskazują, że każdy pracownik będzie miał szansę na wyjście obronną ręką w obliczu zmian wynikających z transformacji cyfrowej. Czynnik ludzki ma przecież istotne znaczenie w kreowaniu rzeczywistości gospodarczej, a produkcja w ostatecznym rozrachunku służy ludziom i istnieje właśnie po to, aby spełniać ich potrzeby. Warto jednak spojrzeć prawdzie w oczy i przejście suchą stopą przez transformację przemysłową rozumiane jako bezstresowe i bez konieczności zmiany podejścia i kształcenia nowych umiejętności może okazać się niemożliwe. Wyzwanie dostosowania się do zmieniającej się rzeczywistości staje się priorytetem dla pracowników wszystkich niemal sektorów gospodarki. Na szczęście pojawiają się narzędzia, w tym narzędzia edukacyjne, umożliwiające przejście przez zmiany z większą swobodą, a także w poczuciu istotności dla systemu ekonomicznego. Ponadto dzięki kursom i szkoleniom można poznać nowych ludzi, nawiązać kontakty społeczne, rozwijać swoje zainteresowania w grupie lub indywidualnie, co przyczynia się do poszerzenia horyzontów, rozwoju osobistego i społecznego, a co za tym idzie rozwijania kompetencji społecznych tak istotnych w otaczającej rzeczywistości.

Podsumowując istnieje wiele zagadnień, które są poruszane w szczegółowy sposób w ramach projektu Edukator. Z pewnością inspirację znajdą nie tylko edukatorzy, nauczyciele, mentorzy, ale również osoby szukające swojej ścieżki rozwoju zawodowego i osobistego. Zachęcamy do lektury.

Zespół Nalekcje.pl

Dodaj komentarz