Wspomnienia końca roku szkolnego 2020/21
Od dwóch lat na koniec roku szkolnego przygotowujemy dla Was niespodziankę. Chcąc uznać Wasze zasługi, dla każdego nauczyciela w Polsce mamy DYPLOM. Wielu z Was pobrało ten plik dla siebie i super! Pobierając dyplom, udzielacie nam odpowiedzi na trzy, krótkie pytania. I dzięki Wam wiemy, co się zmienia w kadrze nauczycielskiej. Wasze opowieści o zmianach, jakich dokonujecie w swoich kompetencjach w ciągu roku szkolnego to bardzo ciekawy kierunek. I może być wskazówką dla innych nauczycieli, aby zwiększać swoje kompetencje na rynku pracy. A dziś publikujemy wyniki naszych analiz. Zapraszamy do lektury!
Wyniki ankiety wśród nauczycieli — umiejętności
Zaczynamy od zapytania nauczycieli w ankiecie o nowe umiejętności, jakich się nauczyli. w czerwcu 2021 wskazywaliście naukę nowych narzędzi do prowadzenia zajęć (76% badanych).
Podobnie jak w czerwcu 2020, gdy wskazywaliście na rozwój kompetencji w zakresie prowadzenia zajęć na odległość przed wideokonferencje i narzędzia e-mail.
Można podsumować, że większość kadry nauczycielskiej w ciągu ostatnich dwóch lat zrobiła duży skok edukacyjny w obsłudze Internetu, e-maila i znajomości programów do pracy online. Na drugim miejscu w zakresie rozwijanych kompetencji znajduje się zdolność organizacji zdalnego nauczania. Pokazuje to, jak nauczyciele są elastyczni i szybko dostosowują się do nowych wymagań, aby sprostać stawianym im wymaganiom Podstawy Programowej. I choć zawsze znajdą się też osoby, które zadeklarują, że nic się nie nauczyły, to z całą pewnością można wnioskować, że poznawanie nowych technologii w pracy z uczniem jest kluczową kompetencją dla każdego nauczyciela.
Wyniki ankiety wśród nauczycieli — ulubiona forma pracy
Po dwóch latach nauczania w różnych systemach (całkowicie zdalnie, hybrydowo, na żywo) nadal ulubioną formą pracy z uczniem jest to bezpośrednie spotkanie w klasie. Choć, co ciekawe — takie preferencje w 2020 roku zadeklarowało 83% badanych, a w 2021 roku już tylko 71%. Zatem coraz więcej nauczycieli aklimatyzuje się z edukacją zdalną i zaczyna dostrzegać jej korzyści. Dokładne wyniki wyglądają następująco:
Pytanie: Jaka jest Twoja ulubiona forma prowadzenia lekcji?
A: On-line – dzięki tej formie mogę najlepiej przekazać wiedzę – 16% badanych w 2021 roku, 48% badanych w 2020 roku
B: Prowadzenie lekcji na żywo – 83% badanych w 2021 roku i 81 % w 2020 roku
C w 2021 roku: Hybryda to jest to! – 18% badanych
C w 2020 roku: nie przeprowadzałem/przeprowadzałam zajęć online – 5% badanych
Wyniki ankiety wśród nauczycieli — opinie o nauczaniu zdalnym
Ostatnie pytaniem, na które odpowiadali nauczyciele w naszej krótkiej ankiecie na koniec roku szkolnego, dotyczyło samej edukacji zdalnej. Co o niej sądzicie i jak widzicie jej przyszłość. Odpowiedzi wskazują, że zgodnie rok po roku 12% i 14% badanych nauczycieli twierdzi, że jej nie znosi. Co jest dość radykalną odpowiedzi, którą jednak można zrozumieć, zwłaszcza w obliczu odosobnienia i utraty kontaktu z uczniami. Dodatkowo zauważalny jest też wzrost procentowy grupy, która składa takie deklaracje — występuje tendencja rosnąca.
Zdecydowana większość nauczycieli (82-85%) w obu rocznikach (tj.: w 2020 roku i w 2021 roku) deklaruje, że „Uwielbiam pracę z uczniami w każdej postaci — jednak czasem chciałbym/chciałabym móc spotkać się z grupą na żywo!”. Co pokazuje, że edukacja hybrydowa może być kompromisem między obostrzeniami a efektywną pracą nauczycieli.
Podsumowanie i wnioski na przyszłość
Kończąc wnioski z naszej ankiety, warto zauważyć jeszcze jedną tendencję zmiany postrzegania nauczania zdalnego. Otóż w 2020 roku 18% ankietowanych deklarowało, że widzi w nauczaniu zdalnym najlepszą forma edukacji i jedyna realna przyszłość kształcenia. A już o roku procent takich deklaracji zmniejszył się do 9% badanych. Pokazuje to dość silną zmianę, która może wynikać z pogłębienia wiedzy o doświadczeniu nauki zdalnej, narastającym problemie odosobnienia.
W badaniu w ciągu dwóch lat wzięło udział 776 badanych nauczycieli. Ankietę przeprowadzono online na stronie https://nalekcje.pl/dyplom-wzorowego-nauczyciela/ za pośrednictwem aplikacji: https://www.easy-lms.com/