Wspomnienia końca roku szkolnego 2020/21 - nalekcje.pl

Tworząc portal edukacyjny Nalekcje.pl, naszym celem było podarowanie nauczycielom, dyrektorom przedszkoli i szkół miejsca, które stanie się drogowskazem do samorozwoju, doskonalenia swoich umiejętności, podnoszenia kompetencji.

Pragniemy wyposażyć każdego, kto do nas zajrzy i zostanie na dłużej, w merytoryczną wiedzę, związaną z oświatowymi wymaganiami, a także służyć wsparciem w dostarczaniu wartościowych materiałów edukacyjnych do pracy z uczniami.

Współpracujemy także z instytucjami kultury, m.in. teatrami oraz fundacjami, w zakresie pozyskiwania unikalnych treści, które mogą zostać zaimplementowane podczas procesu kształcenia.
Zakładamy, że warto rekomendować produkty, dzięki którym nauczyciele rozbudzą pasje i zainteresowania swoich uczniów.

Mamy zasadę: wybrane produkty, pomoce edukacyjne, kursy czy webinaria, powinny wspierać wypełnianie założeń oświatowych oraz podstawy programowej, a także pomagać w rozwijaniu kompetencji kluczowych.
W Nalekcje.pl stawiamy na rozwój Wasz i Waszych uczniów!
Zapraszamy do serwisu!

Wspomnienia końca roku szkolnego 2020/21

Od dwóch lat na koniec roku szkolnego przygotowujemy dla Was niespodziankę. Chcąc uznać Wasze zasługi, dla każdego nauczyciela w Polsce mamy DYPLOM. Wielu z Was pobrało ten plik dla siebie i super! Pobierając dyplom, udzielacie nam odpowiedzi na trzy, krótkie pytania. I dzięki Wam wiemy, co się zmienia w kadrze nauczycielskiej. Wasze opowieści o zmianach, jakich dokonujecie w swoich kompetencjach w ciągu roku szkolnego to bardzo ciekawy kierunek. I może być wskazówką dla innych nauczycieli, aby zwiększać swoje kompetencje na rynku pracy. A dziś publikujemy wyniki naszych analiz. Zapraszamy do lektury!

Wyniki ankiety wśród nauczycieli — umiejętności

Zaczynamy od zapytania nauczycieli w ankiecie o nowe umiejętności, jakich się nauczyli. w czerwcu 2021 wskazywaliście naukę nowych narzędzi do prowadzenia zajęć (76% badanych).

Podobnie jak w czerwcu 2020, gdy wskazywaliście na rozwój kompetencji w zakresie prowadzenia zajęć na odległość przed wideokonferencje i narzędzia e-mail.

Można podsumować, że większość kadry nauczycielskiej w ciągu ostatnich dwóch lat zrobiła duży skok edukacyjny w obsłudze Internetu, e-maila i znajomości programów do pracy online. Na drugim miejscu w zakresie rozwijanych kompetencji znajduje się zdolność organizacji zdalnego nauczania. Pokazuje to, jak nauczyciele są elastyczni i szybko dostosowują się do nowych wymagań, aby sprostać stawianym im wymaganiom Podstawy Programowej. I choć zawsze znajdą się też osoby, które zadeklarują, że nic się nie nauczyły, to z całą pewnością można wnioskować, że poznawanie nowych technologii w pracy z uczniem jest kluczową kompetencją dla każdego nauczyciela.

Wyniki ankiety wśród nauczycieli — ulubiona forma pracy

Po dwóch latach nauczania w różnych systemach (całkowicie zdalnie, hybrydowo, na żywo) nadal ulubioną formą pracy z uczniem jest to bezpośrednie spotkanie w klasie. Choć, co ciekawe — takie preferencje w 2020 roku zadeklarowało 83% badanych, a w 2021 roku już tylko 71%. Zatem coraz więcej nauczycieli aklimatyzuje się z edukacją zdalną i zaczyna dostrzegać jej korzyści. Dokładne wyniki wyglądają następująco:

Pytanie: Jaka jest Twoja ulubiona forma prowadzenia lekcji?

A: On-line – dzięki tej formie mogę najlepiej przekazać wiedzę – 16% badanych w 2021 roku, 48% badanych w 2020 roku

B: Prowadzenie lekcji na żywo – 83% badanych w 2021 roku i 81 % w 2020 roku

C w 2021 roku: Hybryda to jest to! – 18% badanych

C w 2020 roku: nie przeprowadzałem/przeprowadzałam zajęć online – 5% badanych

Wyniki ankiety wśród nauczycieli — opinie o nauczaniu zdalnym

Ostatnie pytaniem, na które odpowiadali nauczyciele w naszej krótkiej ankiecie na koniec roku szkolnego, dotyczyło samej edukacji zdalnej. Co o niej sądzicie i jak widzicie jej przyszłość. Odpowiedzi wskazują, że zgodnie rok po roku 12% i 14% badanych nauczycieli twierdzi, że jej nie znosi. Co jest dość radykalną odpowiedzi, którą jednak można zrozumieć, zwłaszcza w obliczu odosobnienia i utraty kontaktu z uczniami. Dodatkowo zauważalny jest też wzrost procentowy grupy, która składa takie deklaracje — występuje tendencja rosnąca.

Zdecydowana większość nauczycieli (82-85%) w obu rocznikach (tj.: w 2020 roku i w 2021 roku) deklaruje, że „Uwielbiam pracę z uczniami w każdej postaci — jednak czasem chciałbym/chciałabym móc spotkać się z grupą na żywo!”. Co pokazuje, że edukacja hybrydowa może być kompromisem między obostrzeniami a efektywną pracą nauczycieli.

Podsumowanie i wnioski na przyszłość

Kończąc wnioski z naszej ankiety, warto zauważyć jeszcze jedną tendencję zmiany postrzegania nauczania zdalnego. Otóż w 2020 roku 18% ankietowanych deklarowało, że widzi w nauczaniu zdalnym najlepszą forma edukacji i jedyna realna przyszłość kształcenia. A już o roku procent takich deklaracji zmniejszył się do 9% badanych. Pokazuje to dość silną zmianę, która może wynikać z pogłębienia wiedzy o doświadczeniu nauki zdalnej, narastającym problemie odosobnienia.

W badaniu w ciągu dwóch lat wzięło udział 776 badanych nauczycieli. Ankietę przeprowadzono online na stronie https://nalekcje.pl/dyplom-wzorowego-nauczyciela/ za pośrednictwem aplikacji: https://www.easy-lms.com/