Bezpieczna przestrzeń w edukacji międzykulturowej – jak ją tworzyć i utrzymać w pracy z młodzieżą?
Wprowadzenie
Współczesna Polska, choć przez dekady była uznawana za kraj względnie jednorodny kulturowo, od kilku lat doświadcza intensywnych zmian społecznych. Wojna w Ukrainie, która rozpoczęła się w 2022 roku, przyczyniła się do napływu setek tysięcy uchodźców, w tym młodzieży szkolnej. Równocześnie rośnie liczba ekspatów – studentów, specjalistów i pracowników z różnych krajów, przybywających do Polski w ramach wymian międzynarodowych, programów zawodowych i projektów biznesowych. Te zmiany wpływają na codzienność placówek edukacyjnych i wymagają nowego podejścia do pracy zgrupami zróżnicowanymi kulturowo. Edukacja międzykulturowa – jak wskazuje Maria Czerepaniak-Walczak – to proces uczenia się i nauczania, który uwzględnia różnorodność kulturową i dąży do wzmacniania sprawiedliwości, dialogu oraz wzajemnego szacunku.
Zachęcamy do zapoznania się z całym artykułem:
Zapoznaj się z całym artykułem